Kalla mig fröken uppfinnare, tack!

Här om dagen fick jag frågan vad jag hade velat uppfina för någonting, alltså något som egentligen redan finns men som jag hade velat ligga bakom. Jag började tänka på massa aparater som typ telefonen hur viktig är inte den? Men om jag skulle ha kommit på den nu på 2000-talet, det hade vart jobbigt eftersom vi left utan den så länge då och då hade massa andra saker inte funnits. Och jag hade inte viljat vara född när den uppfanns för ett ganska många antal år sedan. Så jag hade nog hellre medverkat till att vissa böcker finns. Ta t ex. "under det rosa täcket " av Nina Björk. En bok om feminism som är otroligt bra, den hade jag viljat kunna skriva.  Språket hade också vart coolt att komma på. Alla ord som pretantiös eller adikvat eller symbios. Det är farcinerande tycker jag hur många ord det finns och vilken betydelse dem har dels rent bokstavligen vad dem betyder men sen också vad dem betyder för oss, att vi har ett språk. Tänk om vi bara hade haft ett bild minne så vi ritade allting. Då skulle vi vara stumma och förlita oss helt på vår syn och hörsel, men eftersom ingen kan prata finns det ingen att lyssna på bara saker som vinden, brus och saker som maskiner ger efter sig. Nej det är tur att språket har uppfunnits.

Men om jag fick uppfinna något helt nytt så skulle det bli rättvisan. Jag vet att den redan finns i teorin, att begreppet rättvisa finns men det praktiseras inte. Då menar jag inte att jag måste få exakt lika mycket i mitt glas som min bror eller att det måste vara millermeter rättvisa precis över allt. Det jag menar är att rättvisan måste råda i världen. Att alla ska ha samma rättigheter, samma förutsättningar och levnadsvilkor. Man ska våga vara stolt över den man är och tillåtas vara som man vill så länge det inte skadar någon annan eller en själv.   Vad problemet är vet jag inte riktigt, varför bara begreppet uppfunits men inte mer? Att se världen och jobba efter att den ska bli rättvis borde inte vara några konstigheter. Men tydligen så är det och därför ska jag uppfinna resten av rättvisan den som ännu ingen lyckats sätta som en prägel över världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0