En sekund i det blå

Studenten 08 var bland det roligaste i mitt liv, det var skratt och höga rop hela dagen och inget kunde förstöra det, alla log, alla var lyckliga och alla släppte greppet om framtiden och njöt av dagen.

tankarna kom tillbaka och nu sitter jag här och är arbetslös och har endast fina minnen kvar att leva på. Jag känner mig ganska otillräcklig och eländig, dagarna går i så sakta dem kan och så vaknar man upp till en dag lika fylld eller icke fylld av någonting. Folk tittar på mig och undrar varför jag klagar och skulle gärna vilja byta plats. Visst det är helt okej att sova till 12 varje dag, kolla på film, träffa folk och käka glass, men man tröttnar efter en kvar ungefär. För de flesta jobbar och kan inte ses och glassen är äcklig och solen lyser för mycket in genom fönstret när jag vill sova eller lyser inte alls när jag inte sover och vill bli brun och vacker.

Så det som är över är att tänka dystra tankebanor om sig själv och livet. Fram och tillbaka och sen om igen, men inget nytt tillkommer bara samma gamla saker hela tiden. Jag väntar med skräck och förväntan på brevet som kommer berätta om det blir något av mig, om jag kommer in på högskolan och får plugga vidare ett halv år innan jag måste gå igenom samma sak igen. Söka om, söka igen och plugga vidare, flytta, ta lån och studenten eller examen en gåmng till. Då typ 23 år och färdig och förhoppningsvid redo för att jobba som socionom.

Det är vad jag vill bli, det är mitt mål och något jag måste lyckas med för att känna att  jag klarar av det jag vill. Sammtidigt är dert så svårt för tänk om det inte finns jobb som det, eller ens platser på högskolan till mig. Tänk om det är jätte tråkigt det som jag länge trott är mitt kall. Det är läskigt och omtumlande, förvirrade allra mest. Mina ådror sväler av allt som susar så fort och okontrollerat i dem. 

Om man bara vågade leta reda på sin verkliga dröm, det som man innert inne vill göra en sådan måste väl alla ha? Jag menar någonting som man önskar man kunde eller kunde bli. Om man tänker bort alla hinder, alla oros moln alla tänkbara saker som kan hindra ens dröm, vad skulle du då bli? Vad skulle ditt liv innehålla, betyda, se ut? Vet man det är det nog lättare att ta ner det på en rimlig och relistik nivå om det nu inte går attt uppnå den. Ens dröm kan ju vara att resa till månen vilket bara en bråkdel av jordens befolkning får och kan. kasnke ska man jobba med det då, med rymden och forska. för att komma så nära sin dröm som möjligt. vem vet, man är kanske nöjd så, nöjd med att forska och veta allt om det. 

Jag tycker min dröm är lite genant. Man känner sig lite övermodig och pisnam som om man var någon, men min dröm skulle vara att bli författare eller poet. jag skulle vara en poet som skrev texter att fundera över, som förmedler något och liksom tränger in i människor medvetande utan att dem vill det eller inte, det ska liksom inte gå att slita sig, att värja sig mot mina ord. Men jag vill inte vara allt för känd. den största delen av befolkningen ska typ säga följande när mitt namn kommer på tal
"- Tove vem?"
En del ska reagera så här mer
"-Tove hmm, det är hon som skriver va. Juste hon ja!"
Medans en liten del kommer utbrista
"Tove ja! det är hon som skriver posi och kröniker, väldigt duktig och speciell! JAg har en hel del som är skrivet av henne"

jag är beredd att skrida till verk, till en början. Men jag är rädd att det inte kommer bli ett slut snarare en arg hög i en bortglömd låda...


Kommentarer
Postat av: lullis

hej Tove! det var kul att se dig häromdan, efter håkan.

jag skulle säga att du är författare redan. det tycker jag att man är bara man skriver. och om du fortsätter så bra som du gör så kommer du säkerligen bli en publicerad författare också!



massa kram

/lullis

2008-06-22 @ 20:25:11
URL: http://www.readyfordrowning.blogspot.com
Postat av: Izabella

Jag hejar på dig!

2008-06-22 @ 20:28:53
URL: http://varulv.blogg.se/
Postat av: Tobbe

hej Tove!

du skriver jätte bra. keep up the good work ;)

2008-06-23 @ 11:31:44
URL: http://spankz.blogg.se/
Postat av: anna

De klart du kommer klara det bara du går in för det! Har jag inte alltid sagt att du borde bli författare eller skriva en bok?

2008-06-23 @ 15:28:12
URL: http://fetaostspeckad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0