Som en upplöst treo

Nu kommer jag med ganska stor säkerthet låta rätt bitterfittig ( Ni som läst Bitterfittan av Maria Svedal vet vad jag talar om) men det gör inte så mycket. I självaverket kan jag gärna vara det bara folk förstår vad jag menar och vad jag pratar om., Sen kan ni tycka eller tro att jag är tråkig, inte fått sex, är bitter över min ensamhet eller avundsjuk same shit for me.

Det finns rätt mycket som jag tycker är fel i världen som jag skulle kunna skriva papper efter papper om, men en sak som jag stör mig otroligt mycket och som jag verkligen inte förstår är hur trångsynta människor är. Hur de vägrar lyfta blicken och se vad som sker och inte bara dömma efter vad media eller en minioritet har visat. Ta t ex. invndringen som exempel. Det finns så många männiksor som har ett horn i sidan till dem. Jag kan verkligen inte förstå en man på 40 år med liverfarenhet från alla möjliga hål med skola, jobb, relationer och samhället i stort kan sitta och klaga och bette sig som om han var bättre och mer värld än en man lika gammal och med livserfarenet i resväskan när han kommer över gr änsen om en en helt annan. Varför ser man inte likheterna? Varför ser man inte en saragd människa med ett förflutet som bringar smärta och misär. Hur kan man inte se att flyktingarna är fjättrade vid smärtan för evigt så som man blir när man utsetts för något hemskt som krig eller våldtäkt, anorexi eller vad det nu kan vara. varför fjättrar man dem i skuldens tecken och sätter dem i uttsathet istället för att hjälpa till, lyssna och visa sin likasinande sida som människa? Detta behöver inte vara en 40 årig man som tänker, det kan vara vem som helst. men ju äldre man är ju kolkare blir man väl? Det är alltid vad jag fått höra av mina föräldrar... Det finns människor som behandlar varandra fel, som gör dummsa saker som helt enkelt är dåligt bettende. MEN det kan vara män, kvinnor, äldre, unga, svenskar, invandare, homo, hetros, konstnäreär, sosar eller samer. Någon vem som heslt. jag blir så trött på alla som hela tiden sak skylla på en grupp, skylla på andra. För det räcker att se sig om och du stötter på folk i din närmsta omgivning som hittar på egna lagar och gör som de själva vill.

Trångsynta, naiva, cyniska människor borde titta inåt i sig själv för en stund, ransaka varifrån deras tankar kommer och börja tänka på hur bra han eller hon själv är som dömmer, som sätter etiketer och bestämmer i förväg hur folk är. Som ser sig högre upp än andra, att dem har tillgång till mer för att dem råkar ha turen att föddas i Svergie och ha ett liv utan krig varken i ryggen eller framför sig. Det gör mig så upprörd att man inte kan se likheten hos varandra istället för olikheterna. Så länge man inte skadar sig själv eller andra borde det väl gå bra? Jag kan knappt med ord beskriva hur min frustration tar fart när jag gång på gång hör hur folk låter mot och om varandra. Då har jag inte ens nämnt feminsmen, men det får bli en annan dag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0