Var arg - det är befogat!

 

Snart är det 8 mars, den internationella kvinnodagen. Den finns för att världen ser ut som den gör idag, med den rådande orättvisan könen emellan. Patriarkatet som lamslår oss.

Jag ska hålla tal så läs det och känn er peppade till tusen och möt världen med högt buret huvud, för du är stolt över ditt eget unika du!

 

Många tjejer är rädda, känner sig obekväma och tillbakahållna. Just för att dem är tjejer! Man vet också hur en promenad hem kan sluta. Hur blickar, kommentarer i skolan, på jobbet eller på stan kan ge obehag. Man tvingas att ta ett steg tillbaka för att inte vara i vägen.

Vi tjejer ska aldrig behöva känna oss svaga eller rädda. Vi ska känna oss lika vackra, bra och unika som vi är och vara stolta över det. Men det kan vara så svårt att vinna över osäkerheten och gå emot vad norm och ideal säger. Vi måste stötta varandra och visa hur många vi faktiskt är och hur mycket vi klarar av, vi måste våga tro på oss själva. Jag själv kan tycka det är svårt, men något som gör det lättare är feministiskt självförsvar som handlar om att bygga upp tjejers självförtroende. Man ska veta att man har rätten att säga ifrån om något inte känns bra, vi har rätt att gå klädda hur vi vill utan att en endaste person ska ta på oss eller döma vilka vi är och hur vi känner. Vi har rätt att inte känna oss rädda när vi går ensamma om natten, vi har rätt att kräva ett icke begränsat liv! Feministiskt självförsvar har gett mig och många andra tjejer kunskapen om att man har rätt att försvara sig och hur man ska göra det. Det handlar om att våga höja rösten, våga stå på sig och veta hur du ska ta dig ur en obehaglig och farlig situation med hjälp av verbal och fysik handling. Många behöver aldrig använda sig av slag för att försvara sig, men bara vetskapen om att man kan, får i alla fall mig att känna mig säkrare när jag går ensam hem. Vetskapen om att jag är kapabel till att säga ifrån får mig att kunna gå i vanlig takt eller säga till om jag blir dåligt behandlad. Feministiskt självförsvar handlar om tjejer, om att vi är viktiga och bra och har lika stor rätt som männen att använda våra liv fullt ut.

 

Men det är lätt att skuldbelägga sig själv, att man hittar felen på sig själv istället för att se dit där det verkligen ligger. Man kanske ändrar på sig för att passa in eller för att bejaka någon annan. Ingen kanske säger det rakt ut, men det hänger i luften, blickarna berättar vad som är okej och inte. Det är lätt att följa dem oskrivna reglerna, det gör vi alla. Men man får försöka att bevisa för sig själv och andra att det är okej att vara, se ut och tänka som man vill, även om det strider mot vad ideal bilden säger, även om det bidrar till bråk och man anses bitter.

 

Vi lever i ett patriarkat, i ett samhälle där kön spelar roll, där kön avgör lön och status. Det är bara vi tjejer som kan ändra på det genom att kräva och ta tillbaka vår plats som är jämsides med männen! Det behövs konkreta förslag, ett har jag pratat om, det feministiska självförsvaret som är ett bra medel för att stärka tjejer, det borde införas i alla skolor. Ett annat exempel är att starta jämställdhets grupper på skolan som är ett bra forum för frågor som dessa.

 

Vi har läst i historieböcker och fått berättat för oss om kvinnokampen, vad kvinnor världen över lyckats göra och förbättra och med det i minnet ska vi fortsätta kampen som ännu inte, 200 år senare är avslutad. För det är den inte fören vi har ett samhälle där kön inte har någon betydelse, där man får lika lön för lika arbete, där tjejer behandlas med respekt i rättssalen, tills dess ska vi kämpa på våra skolor, våra arbeten och över hela landet. Vi ska ändra synen på kvinnor och män och bevisa att makten inte är könsbunden.

 

Vi ska gå med raka ryggar och högt huvud och visa att vi tänker fortsätta kvinnokampen!


Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, jag håller med dig. Ska det gälla för dem, ska det också gälla för oss. För det är ju precis det soc verkar göra, skilja på folk och folk. Ska man behöva komma från ett annat land för att få hjälp? Det är fel tycker jag.

2010-03-04 @ 22:21:29
URL: http://moggi.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Måste säga att jag till 100% diggar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-19 @ 22:40:37
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0